Raportul autostrazii Sibiu-Orastie, piatra de moara de la gatul lui Ponta si Rus

AUTOSTRADA SIBIU-ORASTIE, VICTOR PONTA, IOAN RUS, RAPORT, FOST PREMIER ROMANIA, FOST MINISTRU TRANSPORTURI

Rasturnare de situatie in cazul Autostrazii Sibiu-Orastie, dezvaluie postul de televiziune Digi24. Constructorul italian ar putea sa scape de plata despagubirilor, iar statul ar putea fi nevoit sa suporte de unul singur reparatia bucatilor de autostrada surpate la putin timp dupa inaugurare.

E concluzia unui raport al Corpului de Control al Ministerului Transporturilor. Inspectorii sustin ca fostul ministru Ioan Rus si fostul premier Victor Ponta s-au grabit sa inaugureze autostrada in prag de alegeri, luand asupra statului roman intreaga raspundere asupra calitatii lucrarilor. Raportul mentioneaza in clar: autoritatile romane stiau ca autostrada are grave probleme de executie, dar nu au tinut cont de ele.

Inspectorii spun ca decizia de a inaugura autostrada Sibiu – Orastie pe 14 noiembrie 2014, cu fix doua zile inaintea turului doi al alegerilor prezidentiale, a fost luata in pripa si complet in defavoarea intereselor statului roman.

Raportul afirma ca autoritatile stiau ca autostrada are deficiente grave de executie, dar asta nu a amanat inaugurarea.

Nici riscul nejustificat la care au fost expusi soferii, din cauza realizarii defectuoase a drumului, nu a contat catusi de putin. In plus, acum, statul roman e bun de plata.

„Respectiva decizie a favorizat nejustificat Antreprenorul, intrucat conform prevederilor subclauzei 10.2 din Conditiile Speciale ale Contractului, <<Daca Beneficiarul foloseste totusi orice parte a lucrarilor inainte de emiterea Certificatului de Receptie la terminarea lucrarilor, Antreprenorul va inceta sa mai aiba responsabilitatea ingrijirii acelei parti incepand cu aceasta data, moment in care raspunderea va trece in sarcina Beneficiarului>>”, se arata in raportul de control.

Cu alte cuvinte, daca tu, stat, dai drumul traficului inainte ca eu constructorul, sa spun ca lucrarile sunt gata, inseama ca iti asumi eventualele reparatii.

Pe 10 noiembrie 2014, cu doar patru zile inainte ca ministrul Ioan Rus sa taie panglica, cand statul roman a preluat autostrada pentru a o inaugura, a primit si nota de constatare nr. 20/3367, unde se preciza faptul ca mai sunt de executat lucrari pentru asigurarea corpului autostrazii si a sigurantei circulatiei.

„A fost clar o decizie politica. Fara indoiala, luata cu totala iresponsabilitate. Nu pot sa-mi imaginez cum au putut semna acei oameni, stiind cat de grave erau problemele”, declara Mihai Alexandru Craciun, Asociatia Construim Romania.

Raportul spune ca membrii comisiei de inspectie, care au intocmit nota de constatare mai sus mentionata, au facut parte si din comisia de preluare a autostrazii si au stiut ca deficientele nu pot fi, cu niciun chip, rezolvate in doar trei zile.

Cu toate acestea, membrii comisiei au semnat pe 13.11.2014 un proces verbal de predare-preluare a lucrarilor executate. A doua zi, pe 14 noiembrie, Romania primea inca 22 de kilometri de autostrada.

„Tinand cont de cele stipulate in cadrul Procesului Verbal de predare-preluare, s-a preluat, practic, intregul obiect al Contractului Autostrada Orastie – Sibiu, Lot3”, se mai arata in raportul de control.

„Toti cei care au semnat acel proces verbal de predare-preluare, toata conducerea CNADNR-ului a stiut clar, cu buna stiinta, ca a preluat un lucru defect. In conformitate cu HG nr.273/1994, privind regulamentul de receptie a lucrarilor, riscul acelor lucrari preluate trece in sarcina beneficiarului”, declara Alin Goga, director de investitii DRDP Craiova.

Pe cei 22 de kilometri dintre Cunta si Saliste s-a circulat mai putin de noua luni de zile. Bucati intregi de autostrada au fost rase din temelii si necesita acum reconstructie. Fostul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, a fost contactat in aceasta dupa-amiaza de reporterii Digi24, dar acesta nu a dorit sa-si exprime punctul de vedere.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *