DOSARELE Posta Romana si TAXA AUTO au un numitor comun: CALIN POPESCU TARICEANU

DOSAR MICROSOFT/EADS, CALIN POPESCU TARICEANU, EUGEN TEODOROVICI, GABRIEL MARIN, KAROLY BORBELY, VIKTOR MALINOWSKI, OFF-SHORE CIPRU, MITA, FAPTE DE CORUPTIE, DECLARATIE MARTOR, DEZVALUIRI EXPLOZIVE, DNA, PROCURORI ANTICORUPTIE, GABRIEL SANDU, CLAUDIU FLORICA, GHEORGHE STEFAN, DORIN COCOS, DUMITRU NICOALE, MILIOANE DE EURO

CALIN POPESCU TARICEANU, presedintele Senatului si al PLR-ului (organizatia cu pretentii de partid), tine mortis sa iasa in fata. Si, pentru moment a si reusit. Tariceanu, acest cameleon al politicii actuale autohtone se agata de functii de conducere ca raia de om. Este bolnav dupa lovele si putere. Face afaceri cu oameni controversati si pacturi politice cu perdanti. Calin Popescu Tariceanu a reusit sa isi bage in Guvern doi acoliti – ambii mai prosti ca noaptea si cu probleme cu justitia. Cei doi G, Gavrilescu si Gerea, sunt trepadusii pe care loverul de la Senat i-a indesat pe gatul lui Ponta in Executivul numarul 4 in speranta unui USL 2.0 imposibil de realizat.

Pentru cei care au uitat ne-am gandit sa facem un remember a doua dintre cele mai controversate dosare, Posta Romana si Taxa Auto, al caror numitor comun este Calin Popescu Tariceanu. Subiecte descrise pe larg in presa la momentul declansarii lor si care ar fi trebuit sa se lase cu raspundere penala pentru actualul presedinte al Senatului.

Dosarul Posta Romana si taxa auto sunt doua dintre scandalurile care au tinut capul de afis in Romania si au drenat bani grei din buzunarul romanilor. Principalul personaj implicat in cele doua cazuri este Calin Popescu Tariceanu. Raspunderea penala a premierului si interesele directe ale acestuia au fost larg dezbatute, nu numai de presa, ci si de politicieni. Mai interesant este ca ambele scandaluri scot la iveala o adevarata caracatita formata din politicieni si oameni de afaceri, unii dintre ei aparent aflati in tabere diferite. Sa-i zicem, un fel de „club privat”, ce se doreste un fel de societate onorabila. O mare familie care lucreaza pentru un scop comun. Interese financiare ilicite, in care banul public a ajuns un fel de bun al membrilor acestui clan.

Sa le luam pe rand. Desi la prima vedere dosarul Posta pare a fi unul destul de complex, in realitate lucrurile sunt extrem de simple. Premierul Tariceanu si-a pus semnatura pe o Hotarare de Guvern in urma careia a avut de castigat unul dintre cei mai importanti oameni de afaceri din Romania. Ne referim aici la Sorin Creteanu. Patronul societatii Comnord a primit in asociere cu Posta Romana un teren in centrul Capitalei pe care urmeaza sa se construiasca un complex cu cladiri de birouri. Interesant este ca acelasi Sorin Creteanu a construit si pentru societatea Automotive Trading Services un modern showroom in zona Baneasa – Otopeni, langa o zona comerciala importanta si in fata unui alt complex de birouri. O pozitie privilegiata, pe DN1. Important de semnalat este ca 85% din actiunile Automotive Trading Services sunt detinute de Calin Popescu Tariceanu. Astfel, intreaga afacere seamana cu un veritabil troc facut intre doi parteneri: premierul Tariceanu si afaceristul Creteanu. Un targ in urma caruia ambii au avut de castigat. Chiar daca acte exista suficiente – de asta nu ne indoim – ca sa acopere matrapazlacurile, vorbim despre afaceri care, mai degraba, frizeaza zona traficului de influenta, fapte cercetate acum de DNA. Mai trebuie mentionat ca si terenul pe care a fost construit showroom-ul a fost primit de firma lui Tariceanu de la Gabriel Popoviciu, dovada in acest sens fiind furnizata presei de Cozmin Gusa, liderul PIN. Popoviciu este partener de afaceri cu Sorin Creteanu si unul dintre cei mai mari investitori imobiliari din Romania. In acest caz, urmarirea penala s-a declansat fata de Tudor Chiuariu, fost ministru al Justitiei, si Zsolt Nagy, ex-ministru al Comunicatiilor. Premierul, insa, nu a fost deranjat nici macar cu o intrebare. Nici macar in calitate de martor. La fel stau lucrurile si in cazul lui Varujan Vosganian, la randul sau semnatar al Hotararii.

In ceea ce priveste taxa auto, tot Calin Popescu Tariceanu si fostii sa parteneri de la Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) – unde fostul premier a fost presedinte, acum fiind doar „onorific” – au avut de castigat pe spinarea cetatenilor si spre exasperarea Uniunii Europene, care ne-a amenintat cu sanctiuni. Vanzarile CitroIn, marca importata si comercializata de firma lui Tariceanu, au crescut semnificativ in 2007. Castigurile societatii Automotive Trading Services au fost la randul lor semnificative. La fel si pentru partenerii din APIA. O taxa introdusa chiar de patronul de la Automotive Trading Services. Dupa cum se poate vedea ambele cazuri au un numitor comun: CitroIn. De aceea, se poate spune cu usurinta ca cele doua scandaluri sunt de fapt doar doua verigi ale unei mari invarteli financiare pe care o vom numi „afacerea CitroIn”. O legatura in care, asa cum spuneam, si-au dat mana oameni politici si afaceristi pentru castiguri comune. Este vorba despre Calin Popescu Tariceanu, Tudor Chiuariu, Varujan Vosganian, Zsolt Nagy, Sorin Creteanu, Gabriel Popoviciu, si lista ar putea continua. Unii dintre cei mentionati se afla in relatii stranse de mai mult timp. Spre exemplu, Tariceanu si Popoviciu fac parte de ceva vreme din Clubul Vinului, un select si exclusivist SRL, alaturi de alte nume grele din Romania precum Dinu Patriciu, Nicolae Badea sau Arpad Paszkany. Cei implicati in acest soi de afaceri nu sunt nicidecum persoane onorabile, mai presus de orice banuiala. Dimpotriva, ei se considera cu toti mai presus de lege, dar cu palmares de dosare penale grele.

In jurul fostului premier Tariceanu s-a format o adevarata retea politico-financiara ale carei interese transced divergentelor politice sau asocierilor vremelnice. Astfel, omul de afaceri Gabriel Aurel „Puiu” Popoviciu, unul dintre cei mai importanti investitori si dezvoltatori imobiliari din Romania, ginere al fostului demnitar comunist Ion Dinca si cumnat cu Nicolae Badea, patronul clubului Dinamo, implicat in cazul Posta, este asociat cu Tariceanu in firma Clubul Vinului SRL.

Infiintata la mijlocul lunii noiembrie 2004, societatea are drept obiect principal de activitate „inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate”, iar printre cele unsprezece obiecte secundare de activitate se regasesc unele cum ar fi „fabricarea vinurilor”, „activitati de consultanta pentru afaceri si management” sau „comert cu amanuntul al bauturilor”. Printre cei carora in timp ce ciocnesc un pahar de vin bun cu Tariceanu li se dezvolta miraculos afacerile, se regasesc Alexandru Ciolan – mare afacerist in domeniul importurilor de medicamente si consumabile pentru dializa, Arpad Paszkany – starostele imobiliar al Clujului, magnatul Dinu Patriciu, Bogdan Bartolomeu – ginerele fostului demnitar comunist Grigore Preoteasa si important afacerist romano-american, Calin Zamfirescu – ex-presedinte al Uniunii Avocatilor din Romania si cunoscut lichidator de firme, bancherul Dan Pascariu si prietena sa Gilda Lazar, avocatii „guvernamentali” Ernest Virgil Popovici si Gabriel Zbarcea, Corina Daniela Popovici – sotia avocatului Popovici, afaceristul imobiliar romano-american Nicholas Abaco (fost Nicolae Abacitei), Nicolae Badea – patronul echipei Dinamo, avocatul texan Obie Moore, ex-presedinte al Camerei de Comert Romano-Americane, fostul ministru al Finantelor Sebastian Vladescu, Costin Berevoianu – prieten al lui Vladescu, Silviu Lucian Boghiu – fost director al Electrica, arestat pentru mai multe afaceri dubioase, regizorul Sergiu Dan Celibidache – fiul marelui dirijor roman, afaceristul Raducu George Furnica, precum si mai multi oameni de afaceri si investitori straini. Conform unor surse, membrii si actionarii Clubului Vinului, constituiti intr-o adevarata fratie, fac intre ei schimb de informatii extrem de pretioase si nedestinate publicului, se sustin si se ajuta reciproc, punandu-si in joc influentele pe care le au in societatea romaneasca. Astfel incat nu este de mirare ca influentul magnat Puiu Popoviciu i-a oferit prietenului sau Tariceanu „o bucata de teren” la podul Baneasa, acolo unde se ridica cel mai mare proiect imobiliar al Romaniei, Baneasa Investement, pe care Sorin Creteanu i-a ridicat premierului showroom-ul.

Dosarul „Posta Romana” a fost deschis de DNA in toamna anului 2007. Sorin Creteanu, prin cateva dintre firmele sale, s-a asociat in vara lui 2005 cu Compania „Posta Romana” SA, condusa de Dan Mihai Toader (foto stanga), in afacerea privind terenul din Calea Victoriei 133 – 135 (foto sus). Afacere in care Creteanu vine cu banii necesari constructiei, iar Posta cu terenul de 8218 m.p. pe care se va ridica un imens complex, format din hoteluri, sedii de birouri si spatii comerciale. Mega-afacerea a fost parafata prin constituirea unei societati mixte – SC Imopost Developments SA – in care actionari sunt „Posta Romana” si firmele lui Creteanu: Procema SA si Comnord SA. Pentru ca la darea in folosinta a obiectivului, aflat in prezent in constructie, Posta sa primeasca 32% din profituri, restul revenind firmelor lui Creteanu.

DNA a declansat in primavara lui 2007 un dosar penal legat de unul mai vechi al „Postei Romane”, ca urmare a emiterii Hotararii de Guvern nr. 377/2007, care a consfintit ca imobilul „Postei Romane” din Calea Victoriei nr. 133 – 135 nu a avut destinatie publica si n-a fost afectat vreunui uz sau interes public. Cu alte cuvinte, HG nr. 377/2007 atesta ca terenul Postei nu era domeniu public. Hotararea de Guvern a fost semnata de premierul Calin Popescu Tariceanu, ministrul Economiei si Finantelor Varujan Vosganian si ministrul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor Zsolt Nagy.

In septembrie 2007, DNA a declansat cercetarile penale in acest caz si a solicitat aviz de la Presedintie pentru inceperea urmaririi penale pentru ex-ministrul Justitiei Tudor Chiuariu si ministrul Comunicatiilor Zsolt Nagy, „cu privire la legalitatea unor asocieri ale Postei Romane cu diferite societati comerciale” si „modul in care imobilul din Bucuresti, Calea Victoriei nr. 133 – 135, definit ca proprietate publica a statului conform HG 550/1996 si HG 1034/2001 a fost constituit de catre Compania Posta Romana ca aport la capitalul social al unei societati private SC Imopost Developments SA”.

Inexplicabil, desi DNA a cerut si obtinut inceperea urmaririi penale pentru ex-ministrii Tudor Chiuariu (semnatar al unei note de avizare care a stat la baza emiterii HG 377/2007) si Zsolt Nagy, nu a facut acelasi lucru si pentru Calin Popescu Tariceanu, fara semnatura caruia actul normativ nu putea fi publicat in Monitorul Oficial si intra in circuitul juridic. Or, daca se sustine de catre DNA ca ar exista indicii ca statul ar fi fost prejudiciat prin emiterea HG 377/2007, lasand sa se inteleaga ca prin aceasta hotarare terenul ar fi fost scos din regimul inalienabil de domeniu public, pentru a fi permisa instrainarea lui, atunci si Calin Popescu Tariceanu ar fi trebuit sa aiba parte de acelasi tratament juridic ca si Chiuariu, din partea procurorilor DNA.

O alta ciudatenie in acest caz este ca si reactia „Postei Romane” la acuzele aduse de liderul PIN, Cozmin Gusa. Acesta din urma a declarat public ca „Posta Romana”, prin afacerea mai sus amintita, ar fi dat un teren aflat „in proprietatea publica a statului”, unei firme private (societatea lui Sorin Creteanu) „fara licitatie”. In replica, „Posta Romana”, prin directorul general Dan Mihai Toader, a anuntat ca l-a dat in judecata civila pe Cozmin Gusa deoarece „paratul a facut afirmatii false, defaimatoare, la adresa Companiei, cauzandu-i acesteia un grav prejudiciu”. In pofida gravului prejudiciu invocat, daunele cerute lui Gusa in proces sunt de doar 1 RON, suma vadit neserioasa in raport de „gravitatea” faptei reclamate si avand in vedere ca in joc sunt banii contribuabililor. Suma care te duce cu gandul la faptul ca procesul e doar de ochii lumii, pentru ca altii sa nu mai indrazneasca sa vorbeasca despre tranzactia „Postei Romane”.

Pe langa CitroIn, o alta firma care a avut de castigat de pe urma taxei auto impusa de Guvernul Tariceanu a fost Porsche Romania.
Acolo unde director general este Valmar Mihai Brent (foto), fost presedinte al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor Auto din Romania, pozitie din care a sustinut introducerea taxei de prima inmatriculare. Interesant, acelasi Valmar Brent este partener de afaceri si cu un asociat al ex-sotiei lui Tariceanu, Livia Popescu Tariceanu. Vamar Brent detine 10% din actiunile Centrului de Imagistica Medicala fiind partener cu mai multe persoane printre care si un anume Catalin Bogdan Oprisescu. Acesta din urma, medic la Spitalul Elias, specialist in oncologie si chiar in imagistica medicala, este asociat in societatea „Deu Rom Exim” SRL cu fosta sotie a premierului, Livia Popescu Tariceanu. Obiectul principal de activitate al firmei este „comertul cu ridicata al produselor farmaceutice”. In 2006, cu doi salariati, „Deu Rom Exim” a realizat o cifra de afaceri de 135.769 RON si un profit brut de 328.532 RON. Deci, profitul a fost mai mare decat cifra de afaceri.

Tariceanu a castigat si de pe urma unei alte decizii pe care a luat-o si pe care o sustine cu inversunare impotriva Comisiei Europene. Este vorba despre taxa de prima inmatriculare. Promovata si introdusa in urma unui lobby puternic al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme, al carui presedinte a fost chiar Tariceanu, acest bir supravietuieste de peste un an si ameninta sa se mareasca.

Guvernul a tinut cu dintii de taxa, in ciuda avertismentelor repetate din partea Comisiei Europene, si chiar dupa ce institutia europeana a declansat procedura de infrigement impotriva Romaniei. Taxa a adus un profit substantial in buzunarele importatorilor de masini noi. Vanzarile acestora au crescut, per total, in 2007, cu 49,2% fata de o crestere de „doar” 34,5% in 2006. Printre cei favorizati de reglementarea fiscala se numara si firma fostului premier Tariceanu, Automotive Trading Services (ATS), unic importator CitroIn pana in vara lui 2007.
Inca in stadiul de proiect legislativ, adica din 2006, taxa de prima inmatriculare a atras numeroase critici. Fostul secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene, Leonard Orban, si fost comisar european, declara, in vara lui 2006, ca taxa de inmatriculare ar putea fi considerata o incalcare a Tratatului Uniunii Europene, ceea ce, in ultima instanta, ar putea atrage sanctiuni financiare „extrem de dure” din partea UE. Autoritatile romane nu au tinut cont de aceste avertismente, desi Comisia Europeana a sanctionat mai multe state pentru introducerea unor taxe similare, in neconcordanta cu recomandarile UE.
 


3 Comments

  • aiurea ! spune:

    Aiurea , daca basescu l-ar fi avut la mana chiar si cu un nimic , ar fi incercat sa-l bage la puscarie . Este vrajeala securista .

  • vrajeala spune:

    Este vrajeala securista . Daca basescu l-ar fi avut cu ceva la mana pe Tariceanu il baga imediat in puscarie . Dar nu a avut cu ce desi tot felul de slugi au cautat ceva .

  • HOTI PESTE TOT ????? spune:

    “Dupa ce s-a imbolnavit fix cand un corp de control scotocea prin dulapurile CFR Calatori Cluj, Vasile Secara a fost “uns” in functia de director CFR Calatori la nivel national.
    Nu au contat neregulile gasite la Cluj, ci au fost mai puternice “parghiile trandafirii” de care Secara s-a ajutat sa ajunga in top.
    La Cluj, Secara se poate mandri cu un contract de inchiriere incheiat intre CFR Calatori Cluj si SC Energobit care a fost prelungit cu de la sine putere de catre directorul Secara, care nu a mai organizat o licitatie, iar cei de la Energobit au ocupat mai mult decat terenul respectiv si l-au si intabulat.
    Pe vremea comunistilor, Vasile Secara a fost secretar de partid al complexului CFR Cluj.
    Dupa anii 90, a devenit pesedist si inginer sef in gara clujeana, apoi sef adjunct de statie si sef de gara. In momentul de fata, la Vasile Secara au ramas neschimbate cel putin doua caracteristici: PSD si sefia.
    Inainte de Paste, clujeanul a fost numit sef la CFR Calatori in noua structura de conducere a companiei.
    Cu toate acestea, el a plecat de la conducerea CFR Calatori Cluj in urma unor controale facute de CFR SA si Ministerul Transporturilor. In timpul unuia dintre aceste controale, Vasile Secara s-a imbolnavit brusc si a intrat in concediu medical.
    Mai amuzant este si ca verificarile respective s-au “imbolnavit”, iar rezultatele lor nu au mai fost date publicitatii.”
    Bravo domnule ministru RUS, PSD-ul o interminabila pepiniera penala.
    NU VA CRAPA OBRAZUL ???

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *